Praktische tips en voorbeelden

Voorbeeld: Happy Socks

In dit hoofdstuk worden er een paar voorbeelden van e-mailmarketing uitgelicht. Er worden verschillende soorten mailings uitgelicht: van actiemail tot nieuwsbrief tot aanmelding nieuwsbrief. 

Happy Socks is een aanbieder van vrolijke sokken en ondergoed. Zoals Happy Socks zelf presenteert op haar website leveren zijn kwalitief goede sokken en ondergoed voor iedere gelegenheid, mentaliteit en stijl. 

 

Een tijdelijke aanbieding

Deze nieuwsbrief geeft aan dat er een tijdelijke aanbieding is, wat zorgt voor extra aansporing. Het voelt voor de lezer als: nu of nooit.

.. meer dan 1000 woorden

De boodschap wordt in deze mailing overgebracht met beeld waaraan de tekst ondersteunend is. Weinig tekst en goed beeldmateriaal maakt deze mailing aantrekkelijker. 

Kies een titel die direct duidelijk is

De titel van "Eerdere collecties voor veel minder" is niet direct duidelijk. Als je het woord "Eerdere" vervangt met "Vorige". 

Voorbeeld: Aanpak Ring Zuid

De zuidelijke ringweg in Groningen wordt ingrijpend verbouwd. Dat plan heet Aanpak Ring Zuid. Door het plan worden stad en regio geïnformeerd. Een van de marketingmiddelen die Aanpak Ring Zuid inzet is e-mailmarketing. 

De mailing wordt genummerd

Je weet welke mailing je leest. Dit is de tweede mailing in een reeks. Wanneer je informatie niet kan plaatsen kan het zijn dat hierover al geïnformeerd is in de eerste mailing. 

De mailing bevat een inhoudsopgave

Een inhoudsopgave maakt een mailing overzichtelijk. Je kan op de onderwerpen klikken waarna je meteen automatisch naar het desbetreffende onderwerp springt middels een anchor-tag, die in de html wordt verwerkt. 

Nummering in de onderwerpregel en een indhoudsopgave Nummering in de onderwerpregel en een indhoudsopgave

Opvragen van de eerste mailing in de reeks

In de onderwerpregel zie ik dat deze mailing de tweede is. Onderaan de mailing wordt ook verwezen naar verdere informatie maar niet de eerste mail uit de reeks. Wanneer ik net pas lid ben en de eerste mailing een paar maanden geleden was, kan het zijn dat ik essentiële informatie mis. 

De "Meer lezen" sectie geeft toegang tot de eerste mailing in de reeks De "Meer lezen" sectie geeft toegang tot de eerste mailing in de reeks

Weinig variaties in tags

Per bericht wordt er een onderwerp aangegeven middels een tag. In deze nieuwsbrief is er veel "Nieuws" en er is een artikel met het onderwerp "Aan het woord". Door meer verschillende tags toe te voegen is het voor de lezer in een oogopslag duidelijk waar het bericht over gaat. Is het nieuws, wordt er kennis vergaart of wordt er een praktijkvoorbeeld gegeven. 

Geef aan door middel van tags wat voor bericht je gaat lezen. In deze nieuwsbrief wordt er gevarieerd met "Nieuws" en "Aan het woord" Geef aan door middel van tags wat voor bericht je gaat lezen. In deze nieuwsbrief wordt er gevarieerd met "Nieuws" en "Aan het woord"

Voorbeeld: Coolblue

CoolBlue is een snelgroeiend e-commercebedrijf met 9 fysieke winkels in Nederland en België. CoolBlue is gericht op klanttevredenheid en hebben als een van hun doelen: De klant blij maken. 

Belonen

Wanneer iemand zich aanmeldt voor de nieuwsbrief wordt er meteen iets tegenover gezet. Coolblue biedt €5,- op je eerst volgende aankoop. 

Er staat een code zonder uitleg

Uiteraard is de vermeldde code om je €5,- te innen bij een aankoop. Maar kan je ervan uitgaan dat iedereen dit begrijpt? Wanneer er bij de alinea voorafgaande van de kortingscode nog een zin was toegevoegd: "Vul onderstaande kortingscode in bij je volgende aankoop" was het voor iedereen duidelijk geweest. 

Waarom zou ik daar klikken?

Als tweede sectie wordt er gevraagd je even voor te stellen. Alleen waar kom ik als hierop klik? Dat is niet duidelijk. Zorg dat je call-to-action duidelijk is anders wordt er niet op geklikt of op geklikt puur uit nieuwsgierigheid, waarbij de kans op bounce weer groter is.