Content

Goede content loont

In dit hoofdstuk geven we nuttige tips over het creëren van content voor een mailing. Waar begin je en hoeveel tijd kost het opstellen van een mailing?

Als je jouw klanten en potentiële klanten goede content biedt, krijg je daar iets voor terug:

  • Aandacht: Je komt als aanbieder in de top-of-mind van de klant of de prospect, 
  • Vertrouwen: Dat krijg je anders pas als klanten een product of dienst hebben afgenomen,
  • Effect op andere marketingactiviteiten: zoals meer volgers  via social media en de website die meer bezoekers trekt.

Waar begin ik?

Nadenken over je lezers

De eerste stap is belangrijk. Stel jezelf de volgende vragen: Hoe pak ik het aan? Wat is mijn doelgroep? En waarom lezen zij mijn mailing?

Waarschijnlijk zijn er verschillende redenen voor, vaak is het een combinatie.

De belangrijkste redenen zijn: (bijvoorbeeld als je lid bent van de mailing van Zalando doe je kennis op over de laatste mode), 

  1. Ze willen voordeel op doen (Bijvoorbeeld: Je bent lid van de mailing van Zalando dan wil je weten wanneer de sale begint);
  2. Ze willen nieuwe ontwikkelingen volgen (ook wil je de nieuwe mode trends lezen in de mailing van Zalando);
  3. Ze willen informatie krijgen over een dienst of product (ook is het interessant om de lezen als Zalando het assortiment uitbreidt met een nieuw sneakermerk). 

Hoe sluit ik aan bij mijn doelgroep?

Als je weet wie de lezers zijn, pas je de stijl en inhoud van de mailing daarop aan. 

Voordeel: Acties of kortingen

In deze mailings voldoet in principe een afbeelding met pakkende titel. ‘What you see is what you get’. Geef korte informatie en natuurlijk een call-to-action.

Nieuws

Deze mailing moet up-to-date zijn. Echt nieuws van vandaag! Korte intro’s die doorverwijzen naar de website.

Kennis en kunde

Goede artikelen met vakinhoudelijke informatie. Geef aan om welk onderwerp het gaat. Schrijf alleen een intro en laat de geïnteresseerden doorklikken naar je website. Grote kans dat ze ook nog verder surfen op je website na het lezen van het artikel. 

Goede content kost tijd

Net als marketinginspanningen, vergt het bedenken en maken van ‘e-mailmarketingcontent’ een tijdinvestering. Doe het niet in de verloren uurtjes, maar neem de tijd en maak gebruik van de bronnen in jouw organisatie. Het is ook raadzaam om contentcreatie breed uit te zetten in je organisatie onder collega's. Zij hebben specifieke kennis van het product en of de dienst die jullie aanbieden. Dit maakt de mailing des te interessanter voor de doelgroep. 

 

Minder is meer

Tekst in een mailing is nodig, maar maak het niet te lang. Houd een mailing altijd kort en bondig! Schrijf eenvoudige teksten die de moeite van het lezen waard zijn. Is het echt noodzakelijk om een langere tekst te communiceren? Maak het overzichtelijk met kopjes. Vergeet nooit dat de lezer meerdere nieuwsbrieven krijgt. Hij scant de tekst en besluit snel of hij geïnteresseerd is. Wanneer je teksten de aandacht trekken, is het belangrijk snel de boodschap over te brengen. Lezers haken af bij lange introductieteksten. Hoe minder zinnen je nodig hebt ontvangers te overtuigen om verder te klikken, hoe beter!

Lever waardevolle informatie

Geef waardevolle informatie. Informatie waar de lezer echt iets aan heeft. Die het ‘Wauw’ gevoel oproept. De content van jouw mailing geeft de lezer ook een indruk over de waarde die je bedrijf levert: Als de content van de mailing goed (en niet te lang) is, zal het product of de dienst dit ook zijn!

Vergeet de alt-tags niet

Gebruik voor iedere afbeelding in de mailing een alternatieve tekst (alt-tags). Deze tekst wordt weergegeven als een afbeelding (nog) niet geladen is. Bij sommige e-mailclients is het inladen van afbeeldingen helemaal niet mogelijk. Maar met een alt-tag zorg je ervoor dat de ontvangers toch kunnen beoordelen waar de e-mail over gaat, zonder de afbeeldingen te hoeven downloaden. Een goede alternatieve tekst kan een stimulans zijn om door te klikken. 

 

Wanneer is een onderwerpregel interessant?

Kies een onderwerpregel die interessant is voor de doelgroep(en)

  • Vragende titels: Die zijn goed voor de nieuwsgierigheid. De ontvanger wil graag het antwoord op die vraag weten, dus zal hij het mailtje openen.
  • Titels met voordeel voor de lezer: Ontvangers openen mails alleen wanneer het voordeel oplevert. Een voordeel kan zijn dat hij/ zij graag het antwoord wil hebben op de vraag in de titel. 
  • Persoonlijke titels: Met woorden als jij, jou en jouw: ‘Hoe leveren mailings jou…’
  • Titels met cijfers erin: Bijvoorbeeld: de 7 voor- en nadelen voor..., 3 redenen om..., etc.
  • Titels met het woord ‘tips’ Mensen zijn dol op tips. Maak wel duidelijk dat het direct voordeel oplevert als de mail geopend wordt. Bijvoorbeeld: ‘8 tips die je direct kunt toepassen om.’

Tip: Vergeet de pre-header niet

De pre-header is het eerste stukje tekst van de e-mail en staat boven de header van de e-mail. De pre-header tekst wordt getoond in de pop-up wanneer je de e-mail ontvangt.

Trial and error

E-mailmarketing is het ideale marketingkanaal om met testen te optimaliseren. Is het doorklikpercentage lager dan verwacht? Probeer een andere titel, varieer met inhoud, tekst en afbeeldingen. Wat wil je klant of prospect lezen en zien? Laat dat de grootste bron van inspiratie zijn!